Konstruktivismus v praxi vysok├Żch ┼íkol
 Registra─Źn├ş ─Ź├şslo projektu CZ.1.07/2.2.00/07.0261
Tento projekt je spolufinancov├ín Evropsk├Żm soci├íln├şm fondem a st├ítn├şm rozpo─Źtem ─îesk├ę republiky
English version  
Slovn├şkov├ę heslo | Konstruktivistick├ę pojet├ş v├Żuky | Konstruktivismus a eLearning

Slovn├şkov├ę heslo

ÔÇ×Konstruktivismus zahrnuje ┼íirok├Ż proud teori├ş ve v─Ťd├ích o chov├ín├ş a soci├íln├şch v─Ťd├ích, zd┼»raz┼łuj├şc├ş jak aktivn├ş ├║lohu subjektu a v├Żznam jeho vnit┼Ön├şch p┼Öedpoklad┼» v pedagogick├Żch a psychologick├Żch procesech, tak d┼»le┼żitost jeho interakce s prost┼Öed├şm a spole─Źnost├ş. V didaktice je jedn├şm z dominantn├şch sou─Źasn├Żch paradigmat. D─Ťl├ş se do n─Ťkolika proud┼»:
a) Kognitivn├ş konstruktivismus vych├íz├ş p┼Öedev┼í├şm evropsk├ę genetick├ę epistemologie J. Piageta a americk├ę kognitivn├ş psychologie (J.S.Brunner aj.) Sna┼ż├ş se realizovat didaktick├ę postupy zalo┼żen├ę na p┼Öedpokladu, ┼że pozn├ív├ín├ş se d─Ťje konstruov├ín├şm tak, ┼że si pozn├ívaj├şc├ş subjekt spojuje fragmenty informac├ş z vn─Ťj┼í├şho prost┼Öed├ş do smyslupln├Żch struktur a prov├íd├ş s nimi ment├íln├ş operace podm├şn─Ťn├ę odpov├şdaj├şc├ş ├║rovni jeho kognitivn├şho v├Żvoje.
b) Soci├íln├ş konstruktivismus vych├íz├ş z prac├ş o soci├íln├ş dimenzi u─Źen├ş (L.S.Vygotskij aj.) a zd┼»raz┼łuje nezastupitelnou roli soci├íln├ş interakce a kultury v procesu konstrukce pozn├ín├ş. V didaktice se jeho z├ísady realizuj├ş p┼Öedev┼í├şm v kooperativn├şm u─Źen├ş.
V praxi doch├íz├ş k eklektick├ę synt├ęze obou uveden├Żch pojet├ş v pedagogick├ęm hnut├ş, kter├ę prosazuje ve v├Żuce ┼Öe┼íen├ş probl├ęm┼» ze ┼żivota, tvo┼Öiv├ę my┼ílen├ş, pr├íci d─Ťt├ş ve skupin├ích a m├ęn─Ť teorie a drilu. Zp┼»soby v├Żuky zd┼»raz┼łuj├ş manipulaci s p┼Öedm─Ťty.ÔÇť
(Zdroj: PR┼«CHA, J. ; WALTEROV├ü, E.; MARE┼á, J. Pedagogick├Ż slovn├şk. 4. vyd. Praha: Port├íl, 2001)

Konstruktivistick├ę pojet├ş v├Żuky

Konstruktivismus pova┼żuje u─Źen├ş za hluboce individu├íln├ş proces a zd┼»raz┼łuje, ┼że pozn├ín├ş a realita nemaj├ş objektivn├ş nebo absolutn├ş hodnotu (nebo zp┼»sob pozn├ín├ş t├ęto reality nezn├íme). ─îlov─Ťk konstruuje a interpretuje realitu na z├íklad─Ť sv├ę vlastn├ş individu├íln├ş zku┼íenosti. P┼Öi aplikaci konstruktivismu ve ┼íkoln├ş praxi student na z├íklad─Ť sezn├ímen├ş s n─Ťkolika r┼»zn├Żmi teoriemi (a to v rovin─Ť p┼Ö├şstupu v─Ťdeck├ęho i senzitivn├şho), v aktivn├ş diskusi s u─Źitelem, spolu┼ż├íky a v kritick├ęm p┼Öehodnocen├ş sv├Żch p┼»vodn├şch n├ízor┼» dosp├şv├í k vybudov├ín├ş vlastn├ş a neopakovateln├ę struktury v─Ťdomost├ş a postoj┼». Z├íkladn├şmi metodick├Żmi v├Żchodisky je ─Źinnostn├ş pojet├ş v├Żuky, zku┼íenostn├ş u─Źen├ş v re├íln├ęm kontextu a sebereflexe. D┼»raz je kladen na soci├íln├ş rozm─Ťr vzd─Ťl├ív├ín├ş (utv├í┼Öen├ş vlastn├şch n├ízor┼» v konfrontaci s n├ízory ostatn├şch). Student pot┼Öebuje aktivn─Ť n─Ťco d─Ťlat, diskutovat a konfrontovat sv├ę n├ízory s n├ízory ostatn├şch, tvo┼Öit a z├şskat re├íln├ę zku┼íenosti.

Konstruktivismus a eLearning

Konstruktivistick├ę pojet├ş je ozna─Źov├íno jako ide├íln├ş pedagogick├ę v├Żchodisko pro eLearning, nebo┼ą informa─Źn├ş a komunika─Źn├ş technologie jsou n├ístrojem schopn├Żm vytvo┼Öit pro konstruktivisticky pojat├Ż vzd─Ťl├ívac├ş program velmi dobr├ę podm├şnky. Konstruktivistick├í pedagogika stav├ş studenta do centra vzd─Ťl├ívac├şho procesu. Stejn─Ť tak eLearning p┼Öedpokl├íd├í samostatn├ęho studuj├şc├şho, kter├Ż ┼Ö├şd├ş a organizuje sv├ę u─Źen├ş v on-line syst├ęmu. Tradi─Źn├ş role u─Źitele se v eLearningu p┼Öirozen─Ť m─Ťn├ş a u─Źitel se st├ív├í konstruktivistick├Żm tutorem, facilit├ítorem a pr┼»vodcem. ELearning ze sv├ę podstaty ┼Ö├şzen├ęho samostudia nut├ş studuj├şc├şho p┼Öevz├şt odpov─Ťdnost za sv├ę u─Źen├ş, kontrolovat sv├ę v├Żsledky a hodnotit dosa┼żen├ę pokroky. Z├írove┼ł on-line technologie umo┼ż┼łuje student┼»m zaznamen├ívat a sledovat vlastn├ş u─Źen├ş a zp─Ťtn─Ť sv┼»j styl i metodiku reflektovat. Synchronn├ş nebo asynchronn├ş interakce mezi ├║─Źastn├şky on-line vzd─Ťl├ív├ín├ş jsou v eLearningu mo┼żn├ę bez bari├ęr m├şsta a ─Źasu. Komunikaci je v┼íak t┼Öeba povzbuzovat jednak vytvo┼Öen├şm p┼Ö├şjemn├ę atmosf├ęry otev┼Öen├ęho prostoru pro sd├şlen├ş n├ízor┼» a jednak vhodnou koncepc├ş skupinov├ę pr├íce.

Aktualizováno: 2.12. 2010 17:06:35